Honlap optimalizálás alapok

A honlap optimalizálás azt jelenti, hogy a weboldal kialakítása és a tartalma olyan, amihez a keresőprogramok (Google, Yahoo, Bing, stb.) és a látogatók könnyen hozzáférhetnek, egyaránt szívesen olvasnak és a tartalom hasznos számukra, vagy valamilyen előnnyel jár. A keresőoptimalizálás összetett feladat, de ha az alapok jól vannak lerakva, akkor a wordpress motorral dolgozó honlap valamennyi feltételnek képes megfelelni, azaz megfelelően optimalizálva áll a keresőprogramok és a látogatók elé.

A honlap készítésekor keresőoptimalizálási szempontból a legalapvetőbb cél, hogy megtalálható legyen az oldal minden és mindenki számára. A cél eléréséhez elengedhetetlen, hogy az alapvető szabályokat betartsuk és a Google ajánlásait figyelembe vegyük.

Ha már rendelkezel honlappal, a következő írás alapján ellenőrizni tudod a weboldaladat, hogy technikai szempontból megfelel-e az alább összegyűjtött elvárások. Ha valamilyen problémát tapasztalsz, próbáld meg mihamarabb kijavítani!

Miről olvashatsz az alábbiakban?

Keresőprogramok és a látogatók számára elérhető honlap

Keresőoptimalizálási szempontból ahol ezután kereső programról beszélek, ott a Google-t kell érteni alatta. Mivel ez a legelterjedtebb és valószínűleg a legtöbb funkcióval és online segédprogrammal ellátott kereső, így a honlap optimalizálás alatt a Google optimalizálást értem.

Az elérhetőség, vagy más szóval megtalálhatóság a honlapok legfontosabb tulajdonsága. Amikor elkészült egy weboldal, és ismerjük az internetes címét (úgy hívjuk: url), akkor a böngésző program (Firefox, Chrome, Opera, stb.) cím sávjába begépelve meg tudjuk nyitni és meg tudjuk nézni a tartalmát.

Az én weboldalam megtekintéséhez tehát be kell gépelni ezt a karaktersorozatot:

https://olcso-honlap.hu

Annak, aki nem figyel oda a honlap optimalizálás legalapvetőbb lépéseire, más esélye nincs is arra, hogy a weboldalát megtalálják, mint a honlap címét valamilyen módon az ügyfelei tudomására hozni: névjegykártyán, hirdetési újságban, e-mailen, stb.

Ez azonban elég sziszifuszi munka és nem is mindig kifizetődő. A névjegykártya elveszik, a hirdetési újság sincs mindig kéznél és az e-mailben elhelyezett link (kattintható hivatkozás az oldalra) sem jut mindig eszébe az ügyfeleidnek.

Sokkal egyszerűbb és jóval kifizetődőbb megoldás, ha különféle tevékenységedhez, szolgáltatásodhoz kapcsolódó szavakra megtalálhatóvá teszed a weboldalad a keresőprogram számára, ahol aztán az ügyfeleid, érdeklődőid majd rád találnak.

Ellenőrizd le, megtalálható-e a honlapod!

A Te weboldalad megtalálható a keresőben? Ellenőrizd le úgy, hogy beírod a keresőmezőbe ezt a karaktersorozatot: site:tehonlapodcíme.hu

Példa konkrét webcímmel:

site:index.hu

Ha nem kapsz hasonló eredményt a Google találati oldalán a saját honlapodra, mint amilyet az én index.hu-s példám kiad, akkor valami gond lehet az oldallal.

Miért nem találja a Google a honlapodat?

  • Mert még annyira új, hogy nem volt ideje áttekinteni (feltérképezni) és letárolni a fontosabb adatait (indexelni), ami alapján a keresésekre eredményül feldobhatja. Ehhez kell pár nap annak ellenére, hogy vannak eszközök, amivel közvetlenül értesítheted a Google-t, hogy elkészült a honlapod, nézze meg, tárolja el!
  • Az is lehet a sikertelen keresés oka, hogy technikailag olyan a weboldal kialakítása, hogy a kereső egyszerűen nem igazodik el rajta. Erről a Szívesen olvasott weboldal részben bővebben is beszélek.
  • Előfordulhat az is, hogy egy hibás beállítás következtében megtiltottad a Google programjának (robotjának), hogy feltérképezze az oldaladat.

Amikor én elkészítek egy honlapot, akkor ezeket az alap keresőoptimalizálási teendőket úgy oldom meg, hogy elkészítem az oldal webhelytérképét, amely átfogó képet nyújt a honlap kialakításáról. Ezt beküldöm a Google részére, továbbá beregisztrálom a két legfontosabb segédprogramba az oldalt: a Search Consoleba és a Google Analyticsba. A wordpress alapú weboldal könnyedén alakítható olyan szerkezetűvé, ami egyértelműen és világosan leírja a keresőnek, hogy mi az oldal célja, fő mondanivalója és milyen kérdésekre kap választ az, aki az adott oldal kulcsszavaira keres.

Olcsó honlapokat készítek, de ez nem azt jelenti, hogy az alapvető keresőoptimalizálási funkciókat nem építem beléjük. Sőt! De erről kicsit később.

Szívesen olvasott weboldal

Akkor olvasok szívesen egy weboldalt, ha az asztali számítógépen, a tableten és a telefonon egyaránt könnyedén átlátható és olvasható a tartalom. Ha ugyan az a tartalom a megfelelően jelenik meg minden számítástechnikai megjelenítőn, akkor reszponzív weboldalról beszélünk. Az általam átadott weboldalak ilyen kialakításúak.

A mondanivaló hasznosságáról a következő fejezetben részletesen szólok.

A keresőprogram akkor olvassa szívesen a honlapot, ha számára is egyértelmű és világos az oldal tartalma. Ez persze nem jelenti azt, hogy kétféle tartalmat kell készíteni, sokkal inkább úgy kell érteni, hogy elsősorban az ügyfelek számára készítünk tartalmat, amit a technikai beállítások segítségével a Google számára is világossá és egyértelművé teszünk.

Mit jelent ez?

Adunk az oldalnak egy címet, az én esetemben a bal felső sarokban olvasható: Olcsó Honlap Készítés. Ezt a látogató látja és azonosítja, hogy ez a honlap címe. De honnan tudja a Goggle?

A programban meg kell jelölni, hogy ez a sor a honlap címe és ezt a wordpressben nagyon egyszerűen meg is tudjuk oldani, általában ez senkinek sem szokott gondot okozni. A címet úgynevezett TITLE tagek közé kell beírni így:

<TITLE>Ide jön a honlap címe</TITLE>

Két hiba szokott előfordulni honlap készítés során: vagy egynél több TITLE tagot töltenek ki a programozók, vagy egyet sem. Mit gondol ilyenkor a Google? Nem tudja értelmezni, mint ahogy te sem értenéd, ha egy újságnak, magazinnak, vagy könyvnek nem lenne címe, illetve lenne neki 2, 3, vagy akár több is...

Ha a weboldalad több aloldalból áll, (pl.: Magunkról, Szolgáltatások, Kapcsolat, stb.), akkor azokat képzeld el úgy, mint egy könyv egy-egy fejezetét. Ezeknek a fejezeteknek is egy címe van, alcíme viszont több is lehet. A címet H1 tagek közé kell írni, hogy a Google lássa, ez az adott aloldal egyértelmű címe. Vigyázz, az nem elég, ha megnöveled a betűméretet és félkövér betűtípust használsz! A látogató abból megérti talán, hogy ez az aloldal címe, a Google viszont nem. Így használd a H1 taget:

<H1>Szolgáltatásaink</H1>

Hiba, ha egyáltalán nincs H1 tag és hiba, ha több is van egy oldalon belül.

Alcímeket viszont többet is használhatsz egy oldalon, H2, H3, H4 mélységig szoktam maximum lemenni, ennél bővebb tagolásra általában nincs szükség.

Ezzel a gondolatmenettel könnyen belátható, hogy a Google és a látogató ugyan azt a tartalmat kapja, csak a keresőprogram számára egyértelműsítjük a mondanivalónkat.

Ellenőrizd le, hogy a TITLE és a H tag-ek rendben vannak-e a honlapodon!

Ezt úgy tudod megtenni, hogy az oldaladon a Firefox böngészőben rákattintasz valahova a jobb egérgombbal és a lebegő menüből kiválasztod az Oldal forrása menüt (Vagy használod a Ctrl + U billentyű kombinációt). Ezután megkeresed a H és TITLE tag-eket. Ehhez a Ctrl + F billentyű kombinációt hívhatod segítségül. A kereséshez így írd be a karaktereket a megjelenő keresőmezőbe:

<TITLE vagy <H1 vagy <H2

Azaz a záró kacsacsőrt ne írd be a keresőmezőbe, mert hamis eredményt kaphatsz!

Végezetül térjünk vissza a látogatókra, hogy ők még mikor olvasnak szívesen egy weboldalt. Számukra a tartalom tagolása egy-egy bekezdésen belül nagyon fontos, általában az emberek számítástechnikai eszközön szívesebben olvasnak bekezdésekre tagolt, felsorolásokkal, kiemelésekkel (kövér és/vagy dőlt betűtípus, színes betű/háttér, stb.), képekkel színesített szöveget, mint egy összeolvadó betűfolyamot.

Amikor weboldalt készítek, az ügyfeleimmel mindig megbeszélem, hogy hogyan állítsuk be a szövegeket úgy, hogy a honlap látogatói és a keresőprogramok is szívesen olvassák a tartalmát. Olcsó az általam készített weboldal, de sok esetben könnyebben olvasható, mint a drága pénzen készített másik társa.

Hasznos tartalom

Elsősorban a látogatóknak szóló tartalom hasznos. Ha egy cipész dédapja is cipőket foltozott, az a cipésznek fontos, de aki a letörött sarkú báli cipőjét sürgőssen meg akarja javíttatni, annak ez az információ semmitmondó. Aki valaha olvasott már a keresőoptimalizálásról, az biztosan belefutott a kulcsszó kifejezésbe.

Kulcsszónak nevezzük azt az egy- vagy több szóból álló kifejezést, ami az adott dolgot, vagy tevékenységet legjobban leírja és a legtöbben keresnek rá. A kulcsszóra sokan úgy tekintenek, mint egy Szent Grálra, ami minden bajra megoldást jelent a honlap optimalizálás során.

Ez egyébként valóban így van, csak nem szabad görcsösen ragaszkodni a szóhoz (szavakhoz), hanem a kulcsszó köré megfelelően hasznos tartalmat kell építeni.

Ha duguláselhárítással foglalkozik valaki, akkor felesleges és értelmetlen az oldal tetejére, aljára, oldalára többször fölírnia a kulcsszót (duguláselhárítás), mert ahogy egy újságban nem olvasnánk szívesen, úgy egy honlapon sem ragadná meg a figyelmünket sőt, azt gondolnánk, hogy haszontalan, semmitmondó az oldal és keresnénk egy másikat. És az egyre intelligensebb Google sem díjazná az ilyen megoldást.

A keresőoptimalizálással foglalkozó cégek sem tömik tele az oldalaikat a keresőoptimalizálás kulcsszóval, hanem beszélnek annak fontosságáról, arról, hogy milyen előnyökkel jár az, ha valaki optimalizálja a honlapját, milyen hátrányokat szenved az, aki ezt nem teszi. Beszélnek a keresőoptimalizálási eszközökről, technikákról, trendekről. Az is lehet úgy teszik ezt, hogy le sem írják magát a kulcsszót. Korábban adtam 8 tippet a honlapod szövegének kialakítására.  Remélem a Honlap optimalizálás utolsó fejezeteként összegyűjtött gondolataim a hasznos tartalomról további lökést adnak ahhoz, hogy sikeres, megtalálható weboldalt készítsünk együtt a számodra.

És mindezt potom pénzért...

Posted in keresőoptimalizálás.