Meta adatok beállítása a honlapon

Keresőoptimalizálás: meta adatok beállítása

Elmélet és gyakorlati segítség a meta adatok beállításához

Hogy miért fontos a google keresőoptimalizálás, azt a Honlap optimalizálási alapok írásomban kifejtettem, most azt nézzük meg, hogy miért fontos az oldalunknál a meta adatok beállítása, egyáltalán mik azok a meta adatok és hogyan érdemes megadni őket. Miután átvettük az elméletet, elmondom, hogy a WordPress Seo pluginnal milyen egyszerűen be lehet állítani a legfontosabb meta adatokat. Ez már gyakorlati segítség lesz azoknak, akik saját maguk akarják a honlapjukat elkészíteni és keresőoptimalizálni.

Az alább írásban ezekről fogsz olvasni:

Mik azok a meta adatok

Amikor egy honlapot keresőoptimalizálunk, akkor arra készítjük fel, hogy a kereső programok (Google, Bing, Yandex, stb.) könnyen megtalálják és a találati listájukban minél előbb jelenítsék meg azt. A folyamatnak vannak a látogatók számára látható eredményei (pl.: tartalmas szöveg, képek optimalizálása, video, stb.) és vannak olyanok, melyek csak a forráskódból olvashatók ki.

A meta adatok a weboldal látogatói számára nem láthatók.

Többféle metaadat létezik, jelen cikkben a keresőoptimalizálási szempontból három legfontosabbat vesézem ki részletesen. Ezek a TITLE, a META DESCRIPTION és a META KEYWORDS.

A TITLE tag (meta adat) sorban az első és a legfontosabb. Ezzel nem csak a weboldal címét tudjuk közölni közvetlenül a keresőknek, de minden tartalom típust (cikk, oldal, kép, stb. ) megjelölhetünk vele. Amikor a keresőprogram megtalálja ezt a jelölést, akkor ebből tudni fogja, hogy miről szól az oldal. Egyértelműen látszik, hogy a TITLE a legfontosabb jelölő keresőoptimalizálási szempontból. Amíg ezt nem tetted rendbe minden elkészült oldalon (aloldalon), addig ne várj jó eredményt a keresőből! Így kell az oldal forráskódjában megadni:

<TITLE>Ide jön a honlap címe</TITLE>

A META DESCRIPTION az oldal összefoglalója, leírása. Itt kell megadnod azt, hogy miről szól a honlapod adott oldala, a főoldalon (nyitó lapon) pedig azt írod le, hogy miről szól az egész honlap. Ez az összefoglaló sem jelenik meg a látogató számára, de a keresőprogramok figyelembe veszik (vehetik) a találati lista összeállításakor.

A leírást így kell az oldal forráskódjában megadni:

<META DESCRIPTION>Ide jön az oldal összefoglalója,leírása</META DESCRIPTION>

A META KEYWORDS elvesztette jelentőségét, mégis tisztázni kell vele kapcsolatban pár dolgot. Az első és legfontosabb, hogy ne használd az oldalad keresőoptimalizálására, a meta adatok beállítása során egyszerűen ugord át ezt a témakört! Hogy miért, azt most nem részletezem, pont amiatt, hogy nem kell vele foglalkozni, csak egy példát mondok arra, miért nincs értelme kulcsszavakra szűkíteni a keresőoptimalizálást:

A Google keresője mesterséges intelligencián alapul, meg sem kell adni szó szerint azt, ami téged érdekel, mégis kihozza neked a találati listában azt, amire kíváncsi vagy. Nem hiszed?

Írd be próbaképp a keresőbe:

jéghegynek ütközött híres óceánjáró

A találati lista tele lesz a TITANIC szerencsétlenségével, holott nem írtuk a keresőmezőbe, hogy Titanic...

Miért kell akkor a META KEYWORDS-ről (meta kulcsszavakról) beszélni?

Mert sokan összemossák azokkal a kulcsszavakkal, melyekre optimalizáljuk az oldalunkat. Kulcsszónak nevezzük azt az egy- vagy több szóból álló kifejezést, ami az adott dolgot, vagy tevékenységet legjobban leírja és az internetes keresőkben ezzel a szóval (szavakkal) keresnek rá. Amikor kulcsszóról beszélünk, akkor azt szeretnénk, hogy ha a keresőbe beírjuk ezt a szót, akkor a mi honlapunkat, vagy egyik oldalát hozná fel a találati lista első helyére a Google. Ehhez azonban nem kell megadni meta adatként!

Összefoglalva: a TITLE és a META DESCRIPTION meta adatok beállítása erősen ajánlott, míg a META KEYWORDS-szel bíbelődni semmi értelme.

Miért fontos beállítani a meta adatokat?

A meta adatoknak azon túl, hogy jelezzük a Google felé a szándékainkat, további fontos szerepe is van. A Google találati listában a jól beállított meta adatokkal szerepel a honlapunk. Előfordulhat, hogy a kereső az általunk megadott címet és leírást nem találja eléggé relevánsnak, ilyenkor az oldal tartalma alapján saját maga állítja össze a találati listában az oldalunk címét és leírását. Ez nem biztos hogy rossz nekünk, ám minden esetre jelzés arra vonatkozóan, hogy az elképzelésünk eltér a keresőjétől, érdemes átgondolni a koncepciót!

A TITLE szerepe a találati listában megkérdőjelezhetetlen. Ezt írja nagyobb és vastagabb betűtípussal a kereső, ezt olvassa el először a leendő látogató. Ha ide figyelem felkeltő, érdekes, témába vágó címet tudunk kreálni, akkor az kattintásra ösztönöz, látogatót szerzünk vele, a látogatóból vevő, vagy megrendelő lehet.

A semmitmondó címekkel pont az ellenkező hatást válthatjuk ki.

A META DESCRIPTION tovább erősítheti a lista megtekintőjében az elhatározást, hogy rákattint a weboldalunk linkjére. Röviden ismerteti a tartalmat, felkelti az érdeklődést, kíváncsivá teszi az olvasót.

Meta adatok hossza

A TITLE tag hossza ideális esetben 60 karakter körül van. A sajátodat akár egy szövegszerkesztő programban is le tudod ellenőrizni, de fontosabb az, hogy lásd, hogyan jeleníti meg azt a Google. Ehhez írd be a keresőmezőbe az oldalad címét ebben a formában:

site:teoldalad.hu/kategória/aloldal

Ha már indexelte, azaz feltérképezte és hasznosnak találta az oldaladat a kereső, akkor meg fogod látni, milyen formában jelenik meg a találati listában.

Ha hosszabb, mint kellene, akkor a végét egyszerűen le fogja vágni a program, és amellett hogy nem néz ki jól, az is előfordulhat, hogy egy fontos szót nem lát a látogató. Ha rövidebb, akkor meg nem túl informatív, semmitmondó, nem írja le az oldalad megfelelően, feltehetőleg a találati listában sem kap előkelő helyezést.

A TITLE tag hossza ideális esetben 160 karakter körül van, aminek megnövelésével kísérletezik a Google, azaz több információt is enged közölni az oldaladról. Egyelőre azonban célszerű a 160 karakteres korlátot betartani, biztos ami biztos. Ha a fentiek alapján kipróbáltad a TITLE hosszának ellenőrzését és láttad a találati oldalon a te oldaladat, akkor nyilván láttad azt is, hogyan jelenik meg a META DESCRIPTION. Ha kell módosítsd, de ne túl gyakran. Egyszer gondold át jó alaposan, aztán állítsd be a meta adatokat véglegesre. A cikk végén gyakorlati segítséget is kapsz ehhez!

Meta adatok tartalma

Rendben van, hogy legyen érdekes, meg figyelem felkeltő, de hogyan érjük ezt el? Vannak különböző keresőoptimalizálással foglalkozó oldalak, melyek a TITLE és a META DESCRIPTION szövegezésére adnak holtbiztos tippeket.

Szerintem pedig a Te oldaladnál ezeket a szempontokat vedd figyelembe:

  1. Arról szóljon a cím és a leírás, ami az oldal tartalma, azaz teljes mértékig legyen azzal releváns.
  2. A kulcsszó szerepeljen a TITLE tagban, lehetőleg minél előbbi pozícióban.
  3. Egyedi TITLE meta adatot és META DESCRIPTION-t adj meg minden oldaladnak, hiszen minden oldalad más-más témát ölel fel, más-más kulcsszóra készült. (Ha nem így van, az nagy baj!)

Ha már kész a weboldalad, akkor ellenőrizd le a meta adatokat! Ha a fent említett módon, a site operátorral nem jutsz előbbre, akkor meg kell nézned az oldal forrását. Hogy ezt hogyan kell, azt leírtam a korábbi cikkben.

Meta adatok beállítása WordPressben

Itt most gyakorlati segítséget kapsz ahhoz, hogy saját magad állítsd be a wordpress oldalad fontos seo tartalmait. Ha a weboldalad alatt wordpress dolgozik, akkor a meta adatok beállítása a WordPress Seo bővítmény segítségével gyerekjáték. Természetesen a technikai beállításra gondolok, bár a szövegezésben is segíti a felhasználót a Yoast által fejlesztett wordpress plugin. Létezik sok más seo plugin a wordpress rendszerhez, a választást rád bízom, de ha megnézed hányan használnak (hányszor töltötték le) a WordPress Seo plugint, akkor gondold át, hogy ez nem lehet véletlen.

A Seo plugint innen tudod letölteni!

Ez az a plugin, ami óriási segítséget nyújt a keresőoptimalizáláshoz, ráadásul teljesen ingyen. Van fizetős, azaz prémium változata is, ám az alap szintű megoldásaival is rengeteget tehetünk az oldalunk sikeressége érdekében.

A meta adatok beállítása például gyerekjáték ezzel a kiegészítővel. Megadhatjuk a főoldalunk (kezdőlap, home) TITLE és META DESCRIPTION tagját, de emellett minden egyes oldalnak, bejegyzésnek, képnek, taxonómiának külön is adhatunk meta adatot. Bizonyos fokig automatizálni is lehet a folyamatot, azaz nem kell a felhasználónak bíbelődni a TITLE és a META DESCRIPTION beállításával, megoldható, hogy a szöveg (vagy kép) feltöltésekor automatikusan kitöltésre kerüljenek ezek az adatok.

Egyedi meta adatok

Kényelmes megoldás az automatizálás, az előnye az, hogy ha többféle tartalom kerül fel a weboldalra naponta, akkor nem kell egyenként meta adatokat írogatni, a munkát elvégzi helyettünk a Yoast Seo pluginja.

Az automatizálással azonban csökkentjük a tartalom egyediségét, márpedig az egyedi tartalom jó pont a kereső szemében, azaz előbbre kerülhetünk vele a találati listán.

Egyedi meta adatok megadása a Yoast seo bővítmény segítségével

Egyedi meta adatok megadása a Yoast Seo bővítmény segítségével

A képen a kedvenc-receptek.hu/medvehagymas-csirkemell-recept írásom (receptem) meta adatait láthatod, ahogy beállítottam a Yoast Seo pluginban. A SEO cím a TITLE tag, a Meta leírás a META DESCRIPTION adatait hivatott kitölteni. A közvetlen hivatkozásról nem beszéltem ebben a cikkben, erről csak annyit, hogy a wordpress a cikk címéből képezi a közvetlen hivatkozást, azaz azt a linket, amire kattintva megnyílik a cikk. Ha ez túl hosszú, vagy számokból, különleges karakterekből áll, akkor a látogató képtelen lesz megjegyezni és a keresőprogram sem szereti. A Yoast Seo pluginban ezt is be lehet állítani (És még sok-sok mindent).

Automatizálás

Az automatizálást változókkal oldja meg a plugin. A változók listáját a plugin súgóban megtalálod, ezért itt nem sorolom fel őket. (A képen látható NEED HELP? Gombra kattintva tudod megtekinteni a WordPress Seo plugin összes változóját.) Egyet említek meg a példa kedvéért: a %%title%% változó a post (bejegyzés, oldal, kategória, stb.) címét jelenti. Ahová ezt a változót írod, (TITLE, META DESCRIPTION), ott a tartalmad címe fog megjelenni a kereső program számára.

Ezt a plugin Search Appearance - Yoast SEO menüpontján belül a Content Types, Media vagy Taxonomies fülön tudod beállítani, attól függően, hogy épp melyik tartalom típushoz állítasz be meta adatot.

Yoast Seo meta adatok megadása automatizáltan

Yoast Seo meta adatok megadása automatizáltan

Láthatod, hogy a receptes oldalamon, ha nem írok semmit a meta adatokhoz a seo pluginban, akkor is elkészülne a TITLE és a META DESCRIPTION. Ezt azért állítottam be, mert ha elfelejteném, vagy valami közbe jönne, akkor is készülne meta leírás.

Fentiekből következik, hogy az automatizált és az egyedi kitöltés variálható. Az egyedi taratlom mindig felülírja az előre beállított értékeket, ha nincs kitöltve az adott bejegyzésnél a META rész, akkor pedig a Yoast Seo plugin automatikusan kitölti neked. Ugye milyen jó dolog ez?

 

Posted in keresőoptimalizálás and tagged .